say welcome

WELCOME TO MY WORLD

Tuesday 4 December 2012

DALAM KENANGAN P RAMLEE

P. Ramlee:-
Dilahirkan:             -Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh
                                     -Mac 22, 1929
                                     -Pulau Pinang, Malaysia
Meninggal dunia: -Mei 29, 1973 (berusia 44 tahun)
                                     -Jalan Dedap, Taman P. Ramlee 
                                     -(dahulunya Taman Furlong) 
                                     -Setapak, Kuala Lumpur
Pasangan (s):       
 -Junaidah Daeng Harris (1950-1954, meninggal dunia 1998)
 -Noorizan Mohd. Noor (1955-1961, meninggal dunia 1992)
 -Saloma (meninggal dunia 1983)
Tan Sri Datuk Amar Dr P. Ramlee, (22 MAC, 1929 - 29 Mei, 1973) adalah seorang pelakon filem Malaysia, pengarah, penyanyi, penulis lagu, komposer, dan pengeluar. Disebabkan sumbangan beliau kepada industri filem dan muzik dan karya sastera beliau, beliau sering dianggap ikon hiburan Melayu di Malaysia, Singapura, dan Sumatera (terutamanya di Aceh kerana keturunannya).
P. Ramlee dilahirkan pada hari pertama perayaan Eid, yang jatuh pada 22 Mac 1929. Bapanya, Teuku Nyak Puteh, adalah seorang kelasi dari Aceh, yang kemudiannya berkahwin dengan Che Mah Hussain.
Beliau telah menghadiri Sekolah Jenis Kebangsaan Melayu Kampung Jawa (Kampung Jawa Sekolah Melayu) dan Sekolah Francis Light sekolah rendah. Seterusnya beliau pergi ke Pulau Pinang yang terkenal iaitu Sekolah sekolah menengah Percuma sehingga Perang Dunia kedua tercetus. Pada tahun-tahun pendudukan Jepun di Malaysia, beliau meneruskan pengajian di Akademi Tentera Laut Jepun. Apabila perang berakhir, beliau menyambung pengajian di Sekolah Penang Free, dan sangat aktif dalam sukan.
Pada tahun 1947, beliau memenangi tempat pertama dalam pertandingan lagu yang dianjurkan oleh Radio Pulau Pinang. Tujuh tahun selepas kerjaya beliau bertindak bermula, P. Ramlee mengarahkan filem pertama beliau, Penarek Becha. Pada tahun 1957, beliau muncul dalam pertama Bujang Lapok filem komedi beliau, di mana beliau bertindak bersama-sama dengan Aziz Sattar dan S. Shamsuddin, dan masih popular di kalangan pemerhati filem Melayu moden. Sepanjang kerjayanya dia diarahkan dan bertindak dalam 66 filem, dan mempunyai lebih daripada 360 lagu untuk kredit beliau. 
Beliau kembali kekal ke Kuala Lumpur selepas tahun dengan Shaw Brothers di Singapura. Filem terakhir beliau ialah Laksamana Do Re Mi pada tahun 1973. Dalam lagu terakhir beliau, "Air Mata di Kuala Lumpur" (Air mata di Kuala Lumpur), juga pada tahun 1973, lirik menggambarkan perasaan dihancurkan beliau daripada siri kekecewaan dan halangan apabila kembali ke Malaysia selepas tahun dalam anak Bidin Singapura. 
P. Ramlee telah berkahwin tiga kali. Perkahwinan pertama beliau, Junaidah pada tahun 1950, berakhir dalam perceraian empat tahun kemudian. Perkahwinan kedua beliau, pada tahun 1955 untuk Noorizan Mohd. Noor Menonolq, ahli farmily Diraja Negeri Perak, berakhir dengan perceraian pada tahun 1961. Perkahwinan beliau yang terakhir ialah pada bulan November 1961, Salmah Ismail, seorang penyanyi yang sangat terkenal yang dikenali sebagai Saloma.
Pada 27 Mei 1973, P. Ramlee meninggal dunia pada usia 44 akibat serangan jantung dan telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang, di Kuala Lumpur.
Pada tahun 1986, 13 tahun selepas kematiannya, sebagai penghormatan terhadap sumbangan beliau kepada industri hiburan Malaysia, P. Ramlee Memorial atau Pustaka Peringatan P. Ramlee telah dibina di rumahnya di Setapak, Kuala Lumpur. Pada tahun 1982, Jalan jalan Parry, di tengah-tengah Kuala Lumpur, telah ditukar nama kepada Jalan P. Ramlee dalam menghormati beliau. Pada tahun 1990, beliau telah selepas kematian dianugerahkan gelaran Malaysia honorifik Tan Sri, dan kemudian pada tahun 2009, tajuk honorifik "Datuk Amar" oleh Kerajaan Negeri Sarawak. Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud, seorang peminat gemar P. Ramlee, menyampaikan anugerah itu kepada anak angkatnya, Dian P. Ramlee, dalam satu majlis yang menghormati artis veteran di Kuching. 
Pada 31 Oktober, 2010, satu dokumentari 90 minit pada hidupnya telah disiarkan di History Channel Asia. Semasa dokumentari, ia telah mendedahkan bahawa kematian P. Ramlee adalah satu kejutan kepada negara, dan rasa bersalah kolektif bermula merebak di seluruh negara, sebelum kematiannya dia telah diragui dan ditolak oleh negara sendiri, menyatakan bahawa dia adalah seorang "telah" dan bahawa lagu-lagu dan filem beliau tidak lagi dipasarkan. Dokumentari itu juga mendedahkan bahawa walaupun kejayaan beliau sebelum ini dalam industri hiburan, P. Ramlee meninggal dunia seorang lelaki yang kempis, setelah diberikan terakhir wangnya kepada pengunjung ke rumah dia disifatkan memerlukan wang lebih daripada dia.
The P. Ramlee House adalah sebuah muzium yang terletak di sepanjang Jalan P. Ramlee (dahulunya Caunter Hall road) di Pulau Pinang, Malaysia. Bangunan itu adalah sebuah rumah dipulihkan kayu yang pada asalnya dibina pada tahun 1926 oleh bapa dan bapa saudaranya. Rumah sebelum ini telah menjalani pembaikan berganda sebelum diambil alih oleh Arkib Negara sebagai lanjutan projek P. Ramlee Memorial di Kuala Lumpur. Item pada paparan di rumah termasuk memorabilia peribadi yang berkaitan dengan hidupnya di Pulau Pinang, dan barang-barang kepunyaan keluarganya.

Filem yang memenangi anugerah  adalah:
Anakku Sazali (My Son Sazali): Pelakon Lelaki Terbaik, 4 Festival Filem      Asia (Tokyo, 1957)
Hang Tuah (Legend of Hang Tuah): Skor Muzik Terbaik, 3rd Asian Film Festival (Hong Kong 1956) dan pemeriksaan Rasmi di 7 Berlin Festival Filem Antarabangsa pada tahun 1957. Hanya P. Ramlee filem untuk difilemkan dalam warna.
Ibu Mertuaku (My Ibu-dalam Undang-undang): Bakat yang Serba Guna, 10 Festival Filem Asia (Tokyo, 1963)
Madu Tiga (Three Wives): Komedi Terbaik, Festival Filem Asia ke-11 (Taipei, 1964)
Nujum Pak Belalang (Pak Belalang Fortune Teller): Komedi Terbaik, 7 Festival Filem Asia (Tokyo, 1960)
Pendekar Bujang Lapok (Tiga Pahlawan Sarjana Muda): Komedi Terbaik, 6 Festival Filem Asia (Kuala Lumpur, 1959)
Sumpah Orang Minyak (laknat Man berminyak): Best Fotografi Hitam dan Putih, 5 Festival Filem Asia (Manila, 1958)

Anugerah lain hononary beliau adalah:
Ahli Mangku Negara (AMN), yang diberikan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Tuanku Syed Putra Jamalullail pada 3 Julai 1962.
Panglima Setia Mahkota (PSM) membawa gelaran anumerta "Tan Sri" oleh DYMM Sultan Azlan Shah pada tahun 1990.
Darjah Yang Amat Mulia Bintang Kenyalang Sarawak "Datuk Amar Bintang Kenyalang (anumerta)"(DA (P)), membawa gelaran "Datuk Amar" oleh Kerajaan Negeri Sarawak pada tahun 2009.
Doktor Hononary dalam Seni Prestasi, 2005
SUMBER: WIKIPEDIA
GOOGLE IMAGE

No comments:

Post a Comment

THANK U DEAR

 

Terima Kasih Semua